Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμε κ. Γενικέ Γραμματέα, Αξιότιμοι κ.κ. Αρχηγοί,
1. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών – Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ, με αφορμή τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων έτους 2024, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν, προέκυψαν 460 κενές θέσεις εισακτέων στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) [Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ): 230 κενές από τις 307, Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής (ΣΑΝ): 08 κενές από τις 62, Σχολή Ικάρων (ΣΙ): 14 κενές από τις 75)] και τις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) [Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ): 148 κενές από τις 200, Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ): 60 κενές από τις 103] σας υποβάλλει τεκμηριωμένες, εμπεριστατωμένες και στοιχειοθετημένες με επιχειρήματα προτάσεις προς αξιολόγηση και επίλυση.
2. Τα ολοένα μειωμένα ποσοστά εισαγωγής στις Στρατιωτικές Σχολές, της παραμονής σε αυτές (σε αρκετές Σχολές αποφοιτά μειωμένος αριθμός κατά 10-20% επί των εισακτέων) αλλά και της παραμονής γενικότερα στις Ένοπλες Δυνάμεις, προέκυψαν αρχικά κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης που ξεκίνησε στα τέλη του 2009 στην Πατρίδα μας. Έκτοτε υφίσταται αρκετά μεγάλος αριθμός υποψηφίων εισακτέων, αλλά και Στελεχών που αναζητούν άλλες ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης που να ικανοποιούν αξιοπρεπώς τις φιλοδοξίες τους τόσο επαγγελματικά όσο και οικονομικά. Οι κυριότεροι παράγοντες αποτροπής επιλογής φοίτησης σε μια Παραγωγική Σχολή των Ε.Δ για τους νέους, εκτιμάται ότι είναι οι παρακάτω:
α. Οικονομικοί-Επαγγελματικοί λόγοι. Οι χαμηλοί μισθοί στις Ένοπλες Δυνάμεις αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αυτή τη στιγμή, καθώς ενώ ο πληθωρισμός καλπάζει ανεβάζοντας τις τιμές των προϊόντων σε ολοένα και υψηλότερα επίπεδα, με συνέπεια τα Στελέχη να βρίσκονται εκτεθειμένοι λόγω χαμηλού εισοδήματος, μη έχοντας την δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές τους υποχρεώσεις. Μεγάλη μερίδα οικογενειών Στελεχών, έχουν μόνο ένα μέλος της οικογένειας να εργάζεται, εξαιτίας των συχνών μεταθέσεων, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται το βιοτικό τους επίπεδο, καθώς και η ποιότητα ζωής του στρατιωτικού προσωπικού και των οικογενειών αυτών. Επιπρόσθετα τα χαμηλά επίπεδα μισθών στις Ε.Δ σε σχέση με τις ανταγωνιστικές και ελκυστικές ευκαιρίες εργασίας της ελεύθερης αγοράς τόσο της Ελλάδος όσο και του Εξωτερικού, με υψηλότερες απολαβές και καλύτερες συνθήκες εργασίας καθώς και περιθώρια εξέλιξης της καριέρας τους με υψηλότερες απολαβές και σαφώς καλύτερο επίπεδο διαβίωσης. Για να αντιληφθούμε το πρόβλημα, στην γειτονική μας Βουλγαρία ο πρώτος μισθός ενός στελέχους από 1-1-2025 θα είναι 1100 ευρώ, με το κόστος διαβίωσης χαμηλότερο από της Ελλάδος.
β. Υψηλό κόστος στέγασης και ελλείψεις οικημάτων. Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί ραγδαία τα μισθώματα στέγασης όπου στην πλειονότητα τους ξεπερνούν το μισό ½ του μηνιαίου μισθού του κάθε συναδέλφου, καθιστώντας τα απλησίαστα. Το στεγαστικό ζήτημα που αντιμετωπίζουν τα Στελέχη και οι οικογένειές τους, εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης των ενοικίων, ιδίως σε αστικά κέντρα και περιοχές υψηλού τουριστικού ενδιαφέροντος σε συνδυασμό με το γεγονός, ότι δεν υφίσταται ανά την επικράτεια ικανός αριθμός στρατιωτικών οικημάτων ΟΣΕΑΑΥ-ΣΟΑ-ΣΟΜΥ-ΣΟΕΠΟΠ, είναι αξεπέραστο.
γ. Συχνότητα Μεταθέσεων. Οι συχνές μεταθέσεις κάθε τρία χρόνια για τα στελέχη των Ε.Δ. έχουν ως αρνητική επίπτωση τη δημιουργία ενός μη σταθερού οικογενειακού περιβάλλοντος, μη παρέχοντας την δυνατότητα το στρατιωτικό προσωπικό απόκτησης μόνιμης κατοικίας, δίχως να διασφαλίζονται οι αναγκαίες συνθήκες σταθερότητας στους κόλπους της οικογένειας.
δ. Θεσμικό Πλαίσιο Εργασίας. Πληθώρα από αναποτελεσματικές Νομοθετικές και Διοικητικές προσεγγίσεις κυρίως ως προς το στραδιοδρομικό – μισθολογικό – ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς που επιφέρουν απογοήτευση και μείωση του ηθικού των Στελεχών των Ε.Δ.
ε. Αρνητικό εργασιακό περιβάλλον. Υφίσταται στο στρατιωτικό εργασιακό περιβάλλον, χωρίς αμφισβήτηση, λεκτική βία, έλλειψη σεβασμού προσωπικότητας και ψυχικής επαφής μεταξύ διαφορετικών προελεύσεων στρατιωτικών ανεξαρτήτως βαθμού και ιδιότητας. Επιπρόσθετα διατάσσονται να εκτελέσουν και να συμμετάσχουν σε καθήκοντα που δε συνάδουν με την κύρια αποστολή τους όπως, δασοπερίπολα, φυσικές καταστροφές (πυρκαγιές – πλημμύρες- σεισμούς κλπ), αποτροπή μεταναστευτικών ροών, ΕΚΑΒ, διαθέσεις Στρατιωτικών Ιατρών στα Πολιτικά Νοσοκομεία κλπ. και σε πολλές των περιπτώσεων η μη τήρηση 40ώρου εργασίας.
στ. Γενικά οικογενειακά, προσωπικά, υγειονομικά προβλήματα και ζητήματα επαγγελματικής απασχόλησης του/της συζύγου. Αναμφισβήτητα αποτελεί αντικίνητρο λόγω των συχνών μεταθέσεων η δυνατότητα μόνιμης εργασιακής απασχόλησης στους συζύγους των στελεχών, οι οποίοι εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα με άμεση συνέπεια όταν υλοποιείται μια μετάθεση να αναγκάζονται να παραιτούνται από την εργασία τους πάρα την θέληση τους. Επίσης οφείλουμε να επισημάνουμε το γεγονός, ότι μπορεί να αντιμετωπίζουν και ζητήματα μη συνυπηρέτησης των δύο συζύγων (διαμένοντες σε δύο διαφορετικές οικίες), ή να έχουν τέκνα που φοιτούν σε άλλη πόλη από αυτή που διαμένει η οικογένεια τους με αποτέλεσμα να κόστος διαβίωσης – επιβίωσης να είναι δυσβάστακτο για τις οικογένειες των συναδέλφων καθώς καλούνται να συντηρήσουν σε πολλές περιπτώσεις 2 και 3 «νοικοκυριά» με ένα μισθό κάτι που είναι φύσης αδύνατον. Συνέπεια των ανωτέρω, σε μεγάλο αριθμό οικογενειών, αποτελεί η διατάραξη της οικογενειακής συνοχής, καθώς και ο αντικειμενικός κλονισμός της έγγαμης σχέσης, με άμεσο επακόλουθο σε περιπτώσεις την λύση του γάμου, γεγονός το οποίο επιφέρει σοβαρότατες επιπτώσεις στον ευαίσθητο ψυχισμό των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα διαζύγια στις οικογένειες των Ένστολων των Ε.Δ, ραγίζοντας την οικογενειακή ασπίδα την ώρα που μειώνονται οι γάμοι. Προοδευτικά, τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι εισβάλλουν στην οικογένεια, καθιστώντας την πιο εύθραυστη, ανοικτή στη ρήξη και στον χωρισμό. Η οικονομική πίεση και το στρες μετατρέπονται σε ενδοοικογενειακή βία, ψυχολογική και σωματική.
Συνάδελφοι που έχουν σύζυγο ή τέκνο με σοβαρά ζητήματα υγείας όπου χρήζουν αυξημένη ιατρική φροντίδα σε συγκεκριμένες δομές υγείας, αναγκάζονται να μετατίθενται σε περιοχές όπου δεν υφίστανται δομές υγείας επαρκής για την φροντίδα τους.
ζ. Υποβαθμισμένα πτυχία των αποφοίτων ΑΣΣΥ, τα οποία είναι ισότιμα ΙΕΚ μη παρέχοντας στους κατόχους τους επαγγελματικά δικαιώματα σε αντίθεση με τα πτυχία των αποφοίτων ΑΣΕΙ.
Επίσης σε πολλές των περιπτώσεων υφίσταται περιττή Στρατιωτική εκπαίδευση στις Στρατιωτικές Σχολές (ΑΣΕΙ –ΑΣΣΥ) που δεν αφορά το σύνολο και τις ειδικότητες των αποφοιτησάντων οι οποίοι εξειδικεύονται σε Όπλα – Σώματα και λαμβάνουν τις ειδικότητες του Διοικητικού – Τεχνικού – Φροντιστή. Δεν είναι απαραίτητο να υφίστανται όλοι εκπαίδευση «επιπέδου καταδρομέα / ειδικών δυνάμεων». Ανορθολογισμός της εκπαίδευσης σε σχέση με τα καθήκοντα που θα κληθούν να εκτελέσουν ως μόνιμα Στελέχη.
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμε κ. Γενικέ Γραμματέα, Αξιότιμοι κ.κ. Αρχηγοί,
3. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών – Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ είναι η θεσμική εκπρόσωπος των ε.ε. Στελεχών και πιστεύουμε ακράδαντα ότι η ρύθμιση των αδικιών και η ύπαρξη κινήτρων εξυψώνει το ηθικό που προάγει το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας. Δεδομένου ότι τα έτη 2024-2027, πέραν του αυξημένου αριθμού αποστρατειών – παραιτήσεων, θα εξέλθει από τις Ένοπλες Δυνάμεις ένας μεγάλος αριθμός συνάδελφων ανεξαρτήτου προελεύσεως, των οποίων η καριέρα τους τερματίζετε ευδοκίμως, επιβάλλεται από την Πολιτεία να λάβει άμεσα μέτρα προκειμένου να αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση των Μονάδων και Υπηρεσιών. Συναφώς ως Ομοσπονδία υποβάλλουμε συνεχώς στην Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία τεκμηριωμένες, εμπεριστατωμένες και στοιχειοθετημένες με επιχειρήματα προτάσεις προς όφελος τόσο της Υπηρεσίας όσο και των Στελεχών γενικότερα, με σκοπό την ομαλοποίηση των προβλημάτων. Σχετικά αναφέρονται μερικές εξ΄ αυτών:
α. Η αποκατάσταση των μισθολογικών απολαβών στο ύψος του Αυγούστου του 2012, για αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και η κατάθεση ενός νέου ειδικού μισθολογίου που θα καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες του προσωπικού των ΕΔ-ΣΑ.
β. Η πρόβλεψη για την επίλυση των στεγαστικών αναγκών όλων των Στελεχών καθώς και οι αδικίες των εξόδων μεταθέσεων – μετακινήσεων.
- https://pomens.gr/enimerosi/epistoles/2411-oi-protaseis-pomens-gia-ten-stegase-ton-stratiotikon-ochi-se-proeilemmenes-apophaseis
- https://pomens.gr/enimerosi/epistoles/2487-pomens-emeresia-apozemiose-exoda-metatheseos-diorthoste-tis-adikies
γ. Η ρύθμιση των αδικιών σχετικά με την μεταθετικότητα, τη μοριοδότηση, την θεσμοθέτηση της ειδικής μεταθετικότητας μετά τα 30 χρόνια υπηρεσίας καθώς και την παρουσία μελών της Ομοσπονδίας μας στα συμβούλια μεταθέσεων.
- https://pomens.gr/enimerosi/epistoles/2507-pomens-parametropoiese-kriterion-metatheseon-stelechon-e-d-apokatastase-adikion
- https://pomens.gr/enimerosi/epistoles/2499-symmetoche-pomens-ste-diakladike-epitrope-koinonikon-problematon-dekp-ton-ed
- https://pomens.gr/enimerosi/epistoles/2427-pomens-thesmothetese-eidikes-metathetikotetas-meta-ta-30-ete-yperesias
δ. Η εφαρμογή του 40ωρου εργασίας, η πρόβλεψη αποζημίωσης της υπερωριακής απασχόλησης και η ορθή αποζημίωση της νυχτερινής απασχόλησης μας.
ε. Η θεσμοθέτηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
στ. Η αποκατάσταση της Βαθμολογικής και Μισθολογικής Εξέλιξης Αξιωματικών Ειδικών Καταστάσεων εξ ΑΣΣΥ, προκειμένου να τους απονέμεται ο αποστρατευτικός βαθμός που ορίζεται για τους αντιστοίχους τους διότι από όλες τις προελεύσεις Αξιωματικών – Υπαξιωματικών Ειδικών Καταστάσεων μόνο οι προερχόμενοι από αποφοίτους ΑΣΣΥ δεν λαμβάνουν 2-3 βαθμούς, για λόγους υγείας και είναι η μοναδική κατηγορία προσωπικού που έχει υποστεί βαθμολογική και μισθολογική καθήλωση, αφού δεν αντιμετωπίζονται ισότιμα έναντι όλων των άλλων όμοιων κατηγοριών στρατιωτικού και πολιτικού προσωπικού καθώς και των Σωμάτων Ασφαλείας και του Δημοσίου τομέα γενικότερα με συνέπεια να αλλάζει και η Ιεραρχία των Ενόπλων Δυνάμεων.
ζ. Η Ρύθμιση Θεμάτων Κρίσεων και Προαγωγών Αξιωματικών εξ ΑΣΣΥ του Ν.3883/2010 που αφορά τους καταταγέντες από το έτος 1994 (Τάξεως 1996) και εντεύθεν προκειμένου να υπαχθούν στον Ν.2439/1996 οι καταταγέντες τα έτη 1994, 1995, 1996 (Τάξεων 1996, 1997, 1998), να διευθετηθεί το σταδιοδρομικό καθεστώς των απόφοιτων ΑΣΣΥ καταταγέντων από το έτος 1997 (Τάξεως 1999) και εντεύθεν ώστε να προάγονται, σε Λοχαγό μετά από 27 έτη (αντί 28), σε Ταγματάρχη μετά από 31 έτη (αντί 34), σε Αντισυνταγματάρχη μετά από 34 έτη (αντί 36) και σε Συνταγματάρχη μετά από 35 έτη (αντί 37), υπηρεσίας και να τους απονέμεται ο αποστρατευτικός βαθμός του Συνταγματάρχη χωρίς προαπαιτούμενο την απόκτηση πτυχίου ΑΕΙ.
η. Η αναβάθμιση των Σχολών ΑΣΣΥ και η ίδρυση του Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας (ΠΑΝΕΘΑ).
θ. Η άρση της άνισης μισθολογικής κατάταξης των σπουδαστών στρατιωτικών σχολών ΑΣΕΙ (157,50 €), ΑΣΣΥ (118,80 €) σε σχέση με τους σπουδαστές των Σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας (Δόκιμος Αστυφύλακας και αντίστοιχοι 1ο έτος 325,05 €, 2ο και 3ο έτος 344,75 €, Δόκιμος Υπαστυνόμος και αντίστοιχοι 1ο έτος 623,70 €, 2ο έτος 646,80€, 3ο έτος 669,90€).
ι. Η οικονομική αποκατάσταση Αξιωματικών Προέλευσης ΕΜΘ με την ένταξή τους στη Β΄ Μισθολογική Κατηγορία.
- ΠΟΜΕΝΣ: Οικονομική Aποκατάσταση Αξιωματικών Προέλευσης ΕΜΘ. ΑΜΕΣΗ ένταξή τους στην ΄Β μισθολογική κατηγορία. (pomens.gr)
- https://pomens.gr/enimerosi/deltia-typou/2129-grammateia-emth-pomens-tipota-den-xathike-synexizoume-mexri-tin-teliki-dikaiosi
ια. Η κατάργηση των ηλικιακών ορίων των ΕΠΟΠ., επιζητώντας μια οριστική λύση επί του ζητήματος ώστε να σταματήσει η χρόνια ομηρία των συνάδελφων καθώς και των οικογενειών τους.
4. Επιπρόσθετα προτείνεται να επανεξεταστούν:
α. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) των Στρατιωτικών Σχολών για τα ΓΕΛ και τα ΕΠΑΛ.
β. Η δυνατότητα εισαγωγής στις Στρατιωτικές Σχολές και από άλλα Επιστημονικά Πεδία, όπως αντίστοιχα ισχύει για τις Σχολές της Ελληνικής Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και του Λιμενικού Σώματος.
γ. Η δυνατότητα εισαγωγής τουλάχιστον για τις Στρατιωτικές Σχολές ΣΣΕ και ΣΜΥ από όλα τα Επιστημονικά Πεδία. Μέχρι σήμερα εισέρχονται στη ΣΣΕ και στη ΣΜΥ για τα Όπλα και Σώματα μόνο από το 2ο Επιστημονικό Πεδίο και επιπλέον εισέρχονται στη ΣΜΥ/Σώματα και από το 4ο Επιστημονικό Πεδίο.
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμε κ. Γενικέ Γραμματέα, Αξιότιμοι κ.κ. Αρχηγοί,
5. Αποστολή των Ενόπλων Δυνάμεων είναι, να εξασφαλίζει της άμυνα της Χώρας, να υπερασπίζει την Εθνική ανεξαρτησία και την εδαφική ακεραιότητα της Πατρίδας. Καλούμε την Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία να αφουγκραστεί ως οντότητα περισσότερο τον Έλληνα Στρατιωτικό, τις ανάγκες αυτού και της οικογένειας του και να προβεί σε όλες τις απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες με ορθολογικό και αυτονόητο χειρισμό.
6. Χειριστές θέματος-Εισηγητές Θέματος: Γραμματέας Αποφοίτων ΑΣΣΥ Λγός (ΜΧ-ΕΥ) Νικόλαος Μητσάκος τηλ. 6974483724, Αντιπρόεδρος Διοικητικών Θεμάτων και Προσωπικού, Υπλγός (ΔΒ) Σιδέρης Βότσης τηλ.
6937481104.
Για την Εκτελεστική Γραμματεία
ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Δημήτριος Ρώτας
Ασμχός (ΥΔΚ)
ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ
Ανχης (EM)